Čas k přečtení: 4 minuty
Klára Dočekalová a Kristýna Řeháková
Uspořádat lyžařský výcvik v této době bychom mohli přirovnat k akční únikové hře. Čekala nás spousta nadstandardních příprav, taktického vyčkávání, rychlých reakcí na ještě rychlejší změny a v neposlední řadě i silných obav, zda žáci na konci přípravného síta projdou testy PCR. A světe div se, vyšlo to! A tak jsme v naší zimní únikovce úspěšně postoupili do dalšího kola a vydali se do Krkonoš do malebné horské chaloupky Dimrovka v Peci pod Sněžkou.
Wifi ne, výstup do kopce ano
Dle očekávání, první dotaz po výstupu z autobusu směřoval na dostupnost signálu WiFi, následně pak: „Jak je to ještě daleko?“, „Kdy už tam budeme?“, „Proč musíme jít do kopce pěšky?“. Žáky totiž v rámci naší únikové hry čekal cca 2 km výstup k chatě. I tuto část hry jsme, navzdory únavě z vysokohorského výstupu, jak to někteří prožívali, a četnému uskakování před rolbami a skútry, zvládli bez úhony a konečně zasedli k zaslouženému obědu.
Co se dá na lyžáku zažít
Hurá, konečně jsme se dostali k nejzáživnější části naší únikové hry, lyžáku samotnému! Čekal nás týden na hřebenech hor, spousta her včetně karnevalu, diskotéky a bojovky, z hlediska hlavního účelu lyžařského výcviku přednášky od horské služby, mnoho hodin na svahu, rozbory videí techniky jízdy účastníků i výlet na běžkách. Velký úspěch zaznamenaly také štafety na běžkách, jako vystřižené z filmu S tebou mě baví svět či pasování na lyžaře samotným Krakonošem.
Jak to vidí učitelé
Po dlouhé době, kdy mimoškolním akcím nebylo přáno, vidíme ve společných třídních výjezdech řadu pozitivních aspektů ještě více než kdy předtím – strávit delší čas společně, mimo prostředí školy a domova, je pro děti úplně jiným zážitkem než v běžném provozu školy. Prohlubují se osobní vztahy mezi dětmi (ty virtuální ustupují do pozadí), rozvíjí se samostatnost, smysl pro společná pravidla, potřeba a schopnost sdílení zážitků. Mnohé děti si, ještě spíše právě v případě lyžařského výcviku, vyzkoušejí vystoupení z jejich běžné komfortní zóny, ať už v podobě venkovních aktivit v různých podmínkách, i za nepřízně počasí, nebo uskromnění se a přizpůsobení v prostředí malé horské chaty. A to vše během pár dnů. V očích nás, učitelů, se chování a sociální projev dětí, jejich soudržnost a vhodný způsob komunikace vyvíjel ze dne na den.
Shrnuto a podtrženo: těšil nás pohled na děti, ve kterých se počáteční obavy i jakási částečná roztříštěnost postupně proměňovaly v radost nejen z jízdy a zlepšení lyžařských dovedností, ale hlavně ze společně stráveného času a nových společných zážitků, které se většině vryjí do paměti.
My organizátoři a instruktoři v jedné osobě jsme po loňském výpadku nesmírně vděční, že se nám tuto zimní únikovku podařilo úspěšně a bez úrazu dohrát až do konce.
A jak tuto akci vnímaly děti?
Zde si můžete přečíst přímo jejich komentáře:
„Navždy si budu pamatovat tento lyžák. Mám z něho tolik zážitků a vzpomínek. Koulováni a házení do sněhu, můj slavnej pád, bojovka, just dance a další.“
„První zážitek byl, když jsme jeli autobusem a zpívali jsme písničky, potom taky první dojem z chaty a z pokoje který mě docela překvapil, protože jsme měli postel nahoře, taky lyžování a koulování se ve sněhu. Taky se mi líbila včerejší diskotéka a just dance – to bylo fajn. Nebo mě taky překvapil ten lyžařský areál, že je docela velký.“
„První zážitek byla jízda autobusem ta byla fakt dobrá. Potom taky první dojem z pokoje a chaty který mě překvapil. Celkové lyžovaní bylo super. Koulovačky byli fakt super protože jsme se hodně nasmáli. Just dance poslední den byl fakt mega super.“
„Bylo to super Bylo to super Bylo to super Bylo to super Bylo to super“
Doporučil bys lyžák dalším účastníkům a proč?
„Na 100 % bych tento lyžák doporučil, protože byla na něm zábava a klidně bych ještě zůstal. Parta dětí a učitelů byla skvělá a jsem za to vděčný.“
„Tento lyžák bych určitě doporučila ostatním. Byla to totiž fakt sranda. Taky jsme se hodně zlepšili v lyžování. A uteklo to fakt rychle.“
„Ano, protože to skoro všechny sblíží a zažiješ spoustu zážitků.“
„Ano, protože je to super si zalyžovat a zároveň trávit čas s kamarády.“
„Ano, pokud neumí dobře lyžovat a nudí se doma.“
„Ano. Bylo to super.“
„Ano doporučil, protože jsem se za tu dobu naučil hodně.“
„Tento lyžák bych doporučila dalším účastníkům, protože to byla zábava a rychle to uteklo. Taky jsme si hodně zalyžovali a něco nového jsme se naučili.“
„Je to nejlepší školní výlet.“