Změříme teplotu půdy a podíváme se, co se všechno na jaře děje pod zemí. Prozkoumáme pupeny stromů a zkusíme podle nich určit, o který strom jde. A proč se asi prvním malým zajíčkům říká březňáci?Pokrývá výstupy předmětu Člověk a jeho svět a průřezová témata Kooperace, Enviromentální výchova, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí.
A2. BYLINKY aneb léčivá síla přírody
všechny ročníky ZŠ
Naučíme se zrakem i čichem poznávat základní bylinky – pro čaj, do kuchyně i na stonání. Ukážeme si, jak si je snadno pěstovat i doma v květináči.
Povíme si, co je to herbář a jak si jej snadno vyrobit? Ukážeme si sušičku na bylinky a povíme si, jak správně bylinky sušit. Uvaříme si na ohni bylinkový čaj a bude-li dost času, zvládneme i bylinkové mýdlo.Pokrývá výstupy předmětu Člověk a jeho svět a průřezová témata Kooperace, Řešení problému, Enviromentální výchova, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí.
A3.PŮDA JAKO HOUBA aneb proč potřebujeme chránit půdu, když chceme chránit klima Planety
3.-5. třídy ZŠ, 2.stupeň ZŠ
Proč se počasí zbláznilo? Jaký je rozdíl mezi dnešním počasím venku a klimatem? Jaký vliv na klima Planety má člověk tím, jak hospodaří?
Dozvíte se, jak můžeme správnou péčí o půdu Planetu chránit. Proč funguje zdravá půda jako houba? Prozkoumáme strukturu půdy a vysvětlíme si její schopnosti ukládat v sobě oxid uhličitý. Vysvětlíme si, co je to biouhel, jak jej vyrobit (bude-li vhodné počasí a dostatek materiálu na farmě, můžeme si výrobu ukázat) a pro koho je v půdě pak důležitý.Pokrývá výstupy předmětu Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce a průřezová témata Kooperace, Řešení problému, Vztah člověka k prostředí.
A. KRÁLOVNA ŽÍŽALA aneb půda, základ života
1.-5. třídy ZŠ
Co je půda a kde se vzala? Kdo ji k životu potřebuje a kdo v ní navíc i žije? Prozkoumáme z čeho se půda skládá.
Jak půda vzniká a proč je pro zahradníka důležitá její kvalita. Prozkoumáme záhadnou živou hromadu zvanou kompost a řekneme si, proč je srdcem zahrady. V závěru se seznámíme s obyvatelkami žížalária (odborně vermikompostéru).Pokrývá výstupy předmětu Člověk a jeho svět a průřezová témata Kooperace, Řešení problému, Enviromentální výchova, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí.
B. VSTÁVEJ SEMÍNKO, HO-LA-LA aneb cesta od semínka k rostlince
1.-5. třídy ZŠ
Je v žaludu celý strom? Co všechno potřebuje semínko, aby mohlo vyklíčit a rostlinka růst?
Odkud se semínka vlastně berou, jak cestují, kam a proč? Společně prozkoumáme tajemství klíčení a naučíme se, jak semínko správně zasít a starat se o něj. Nakonec si povíme něco o starém umění semenaření, ukážeme si Semínkovnu a naučíme se semínka správně skladovat.Pokrývá výstupy předmětu Člověk a jeho svět a průřezová témata Kooperace, Řešení problému, Enviromentální výchova, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí.
C. MRKEV MÁ RÁDA CIBULI aneb vybíráme správné sousedy na záhon
1.-5. třídy ZŠ
Může mít opravdu mrkev ráda cibuli? Jak dlouhé kořínky má vlastně mrkev a jak dlouhé cibulka?
Povíme si, co je osevní plán a jak se tvoří. Ukážeme si přímo na záhonech farmy, co je to polykultura a proč není dobré pěstovat na záhonku jen jednu rostlinu stále dokola. Vysvětlíme si roli bylinek a květin mezi zeleninou. Ukážeme si, v čem všem lze rostliny pěstovat a co je vyvýšený záhon.Pokrývá výstupy předmětu Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce a průřezová témata Kooperace, Řešení problému, Enviromentální výchova, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí.
D. SPOLEČENSTVO STROMU aneb proč nechce strom růst sám
1.-5. třídy ZŠ
Co myslíte, má strom na zahradě rád společnost? A bude spokojenější, pokud se o něj budeme starat?
Podíváme se společně, které stromy na farmě rostou, a naučíme se je poznávat. Prozkoumáme jejich hmyzí a rostlinné sousedy a vysvětlíme si, proč jsou si navzájem se stromem užiteční. A nakonec vyrobíme domeček pro škvora a vysvětlíme si, k čemu slouží.Pokrývá výstupy předmětu Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce a průřezová témata Kooperace, Řešení problému, Enviromentální výchova, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí.
E. SOUSEDÉ FARMÁŘE aneb kdo tady s námi žije a roste
1.-5. třídy ZŠ
Rozhlédneme se po okolí, kdo a co všechno v okolí farmy žije a roste, koho můžeme vidět na poli, v lese, jsou k užitku nebo farmáře ohrožují?
Hlodavci, bažanti, lesní zvěř ale také hmyz, včely a ptáci. Jak je poznáme, jaké zanechávají stopy, co o nich víme. Jaké rostliny v okolí farmy můžeme nalézt? Rostly zde odjakživa, vymizely některé? Můžeme toto společenstvo nějak chránit ?Pokrývá výstupy předmětu Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce a průřezová témata Kooperace, Řešení problému, Enviromentální výchova, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí.
F. STROMY A KEŘE aneb proč je potřeba sázet stromy
3.-5. třídy ZŠ; 2. stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií
Jaké stromy můžeme vidět na farmě a v přilehlém lese, jaké je jejich stáří, jak to můžeme poznat, jaké druhy stromů a keřů tady odjakživa rostly.
Kam některé zmizely a odkud se vzaly ty nové. Jaký je další přínos stromů pro přírodu, farmu, zvířata a člověka? Jaký mnohostranný užitek má dřevo? Víte, co je to uhlíková stopa a jak si ji můžeme vykoupit? Heslo dnešních ochránců přírody zní: Sázejme stromy!Pokrývá výstupy předmětu Člověk a svět práce a průřezová témata Řešení problému, Sociální rozvoj, Kooperace, Komunikace, Enviromentální výchova, Lidské aktivity a problémy životního prostředí.
G. PŘÍRODA FARMAŘÍ aneb proč nepotřebujeme na farmě chemii
3.-5. třídy ZŠ; 2. stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií
Existuje v přírodě plevel? A co jsou to pesticidy, herbicidy, fungicidy? My na farmě chemii nechceme.
Ale potřebujeme kopřivy a velký sud, hromadu kamenů, staré dřevo, hospodářská zvířata, budky, krmítka a kompost. Vysvětlíme si, k čemu tohle všechno na farmě slouží a jak tím podporujeme vzájemné vztahy v přírodě a rovnováhu. Ukážeme si koloběh živin na farmě, kde všechno má svůj účel a užitek.Pokrývá výstupy předmětu Přírodopis, Chemie, Člověk a svět práce a průřezová témata Řešení problému, Enviromentální výchova, Vztah člověka k prostředí.
H. VODA – co dodat….
3.-5. třídy ZŠ; 2. stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií
Víte, co je to malý vodní cyklus a proč je důležitý? Jak může farmář nebo zahradník ovlivnit koloběh vody?
Vysvětlíme si důležitost vody pro hospodářský život. Ukážeme si jednoduché triky, kterými vodu na pozemku zadržet a jak s ní hospodařit. Naučíme se správně číst srážkoměr a také správný způsob zálivky plodin na farmě.Pokrývá výstupy předmětu Člověk a jeho svět, Přírodopis a průřezová témata Enviromentální výchova, Základní podmínky života, Lidské aktivity, Vztah člověka k prostředí.
I. ZVÍŘATA NA FARMĚ aneb koloběh života a živin
2. stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií
Proč je kráva důležitá i pro vegetariána? Jaký je rozdíl mezi chlévskou mrvou a kravským hnojem?
Co potřebují k životu slepice, kachny, kozy a nebo jehňata? Život hospodářských zvířat je provázán s celkovým koloběhem živin na farmě a také s ročními obdobími. Vysvětlíme si, jak vše do sebe zapadá. Vyzkoušíme si správnou péči o jejich potřeby.Pokrývá výstupy předmětu Přírodopis, Člověk a svět práce a průřezová témata Kooperace, Řešení problému, Enviromentální výchova, Základní podmínky života, Vztah člověka k prostředí.
J. NÁŘADÍ aneb fyzika a taky posilovna na poli
2. stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií
Kolik druhů zahradního nářadí znáte? Umíte je použít na vhodný druh práce, správně držet a správně odložit?
Dozvíte se, jak vypadá plečka, ale také proč se jedna okopávka záhonu rovná půlhodině v posilovně. Na triceps jsou nejlepší vidle, na zádové svaly hrábě a na ramena kosa! A samozřejmě si také vysvětlíme, na jakých fyzikálních zákonitostech některé nástroje zahradníka fungují.Pokrývá výstupy předmětu Člověk a svět práce, Tělesná výchova, Výchova ke zdraví a průřezová témata Kooperace, Řešení problému, Vztah člověka k prostředí.
K. LAND ART aneb umění v přírodě a příroda v umění
pro všechny věkové kategorie
Na farmu se můžeme dívat i jinak, jako na ateliér a galerii pod otevřeným nebem.
Můžeme malovat, tvořit, a to i bez štětce a barev, omezeni jsme jen svou fantazií. Využijeme vše, co najdeme na farmě a v okolí, abychom vytvořili originální umělecká díla a 3D objekty.Pokrývá výstupy předmětu Výtvarná výchova, Etická výchova a průřezová témata Osobnostní a sociální výchova, Kreativita, Sebepoznání , Vztah člověka k prostředí.