Zážitkové a výukové programy pro školky
Putování skřítka Dubánka za domovem
Les je prostorem pro úžasná dobrodružství. Dá se v něm hrát, běhat, ale i bádat a objevovat.
Děti prozkoumají náš lesík, zjistí, jaké stromy tam rostou, jaké mají listy a plody. Naučí se poznat dub a postaví domeček pro skřítka Dubánka. Do školky si odnesou žaludy, které dají klíčit nebo si s nimi mohou jen tak hrát.
Na schovávanou se Sluníčkem
Stromy, květiny i zelenina rostou díky energii ze slunce. Děti prozkoumají
zahradu, rozříznou různé druhy zeleniny a kořenů.
Na vlastní oči odhalí malé sluníčko ukryté v každém z nich. Do školky si odnesou semínka slunečnice a zeminu k jejich zasazení. Malé slunečnice mohou vyrůst na balkoně nebo zahradě.
Co má ráda žížala?
Žížalák Ferda ztratil brýle a brýle bez brýlí se špatně hledají, to je známá věc.
Pomůžete Ferdovi najít ty jeho? Asi uvízly v kompostu, když hledal něco k snědku. Čím se vlastně žížala živí? Kromě odpovědi na tuto otázku děti zjistí i to, že žížala není slizká a že kompost není jenom hromada slupek.
Vstávej semínko ho-la-la
Ferda má se trápení semínkem. Zakutálelo se a neví, k jaké rostlince patří. A je vybíravé. Nechce se nechat zasadit do obyčejné hlíny.
Děti vypátrají původ semínka a všechny důležité podmínky pro jeho zasazení a zdárný růst. Do školky si odnesou sadu semen rostlin jednoduchých pro pěstování.
Voda, voděnka…
Zalije Ferda se skřítkem Kapkou zahradu? Rostliny potřebují pro svůj život vodu. Vody je buď moc, nebo málo. Když je, tak je dobré ji zadržovat v nádržích nebo jezírkách.
Děti na zahradě vodu vyhledají a zalijí rostliny. Co se s vodou stane? A jaké jsou podoby vody? Děti si při programu vyrobí kostky ledu s ovocem nebo uvaří bylinkový čaj. Do školky si odnesou bylinku v květináči nebo směs na přípravu čaje.
SMYSLUplná zahrada
Co to tu voní? Na co jsem to šlápla? Kdo vydává ten bzučivý zvuk? Pojďte prozkoumat zahradu netradičně, jinak než zrakem.
Sami budete překvapeni, co všechno se před vámi skrývá a lidským očím je neviditelné. Děti si při programu vyrobí bylinkové mýdlo a odnesou si ho domů.
Zahrada se probouzí
Víla Jarněnka probouzí zahradu. Vytáhnout cibulky ze země, přivítat ptáky, vzbudit stromy a včelky, zasít, zasázet, ostřihat, vyhrabat,…
To je práce, to je práce! Jak má jedna malá víla tohle všechno zastat? Dokonce Ferdovi dochází síla. Pomohou snad děti? Při práci pořádně vyhládne, a proto si ukuchtíme jarní pomazánku, která se sní na farmě, nebo si ji děti vezmou do školky.
Léto na zahradě
Vílu Letněnku štípla včela. Au, Au, to je bolest! Víla dostala do chodidla žihadlo a nemůže si dojít pro léčivou květinku, aby se jí ulevilo. Leda by jí našly a přenesly děti?
V zahradě se pohybujeme a pracujeme s rozvahou, aby se nám nic nestalo. Ale když se přeci jenom něco stane, je důležité umět si poradit. Řekneme si, k čemu jsou léčivé bylinky dobré, jak ošetřit včelí bodnutí nebo odřené koleno a jak se úrazu vyvarovat.
Podzimní sklizeň na zahradě
Víla Podzimka peče brambory. Fú, fúú, fúúú, pálí! Foukat, to je horké! Ale tak dobré. Na podzim dozrává tolik dobrot! A ty barvičky všude kolem!
Pojďte s Podzimkou sklidit zeleninu a uvařit polévku nebo upéct brambory v ohni. Děti zakusí úspěch z vlastnoručně vyrobeného pokrmu.
Zahrada se ukládá na zimu
Víla Ziměnka má trápení se zvědavým ježečkem. Zavrtat do listí a spát! Jenže malému Bodlinkovi se nechce. Chce vidět sníh a led, tolik o nich slyšel. Prý jsou bílé?!
Bodlinka ale netuší, co mu hrozí, když včas nezaleze do listí. Snad mu poví děti, co se v zimě děje s krajinou, stromy, rostlinami a zvířátky. Ano?! Tak to ježeček snad přestane být zvědavý a půjde v klidu na kutě.