Principy vzdělávání
Propojování výuky
Pouhé memorování informací není smyslem moderního vzdělávání. To, co se dítě učí, musí mít význam a možnost praktické aplikace. Podmínkou efektivního učení je jeho smysluplnost, žáci musí rozumět tomu, co a proč se učí, proč je daný poznatek nebo dovednost důležitá. Teprve pak lze probudit jejich vnitřní motivaci, která je zárukou aktivního celoživotního učení.
Žáci potřebují o učivu přemýšlet, uplatňovat nové poznatky, a to v souvislostech, komplexně, často s přesahem určitého předmětu. Na prvním stupni stanovujeme měsíční témata, která propojují obsah učiva do větších celků, smysluplně a pro žáky motivačně. Na druhém stupni vyučujeme v blocích, jsme přesvědčeni, že výuka tradičně dělená do předmětů, bez vzájemné souvislosti, odtržená od reálného světa a zaměřená více na minulé poznatky, je v dnešním, rychle se měnícím světě, překonaná a nepřipravuje žáky na budoucnost. Sestavili jsme proto vzdělávací bloky, které pokrývají klíčové oblasti společensko-vědního poznávání světa a jsou zaměřeny zejména na aplikaci poznatků.
Při vzdělávání je důležitý rovněž prožitek, cesta k získávání poznatků a zejména dovedností. Na ní žák projevuje kreativitu, vlastní iniciativu, překonává překážky, přirozeně chybuje. Ale také, a to je podstatné, zažívá úspěch. Učitelé v naší škole jsou pro děti partnery, jejich každodenním cílem není předat maximum informací, ale žáky motivovat, probudit v nich zájem. Jaký postoj si děti ke škole, respektive k učení nastaví, takový je bude provázet i v dalším životě. Je nesporné, že i v budoucnu se budou učit, a je potřeba, aby považovaly učení za něco, co má smysl, co přináší potěšení, ale také něco, k čemu je potřeba překonávat překážky a vytrvat.
Dvojjazyčnost
Angličtina je v naší škole nejen vyučovacím předmětem, ale i běžně používaným jazykem. Žáci si tak osvojují znalost jak prostřednictvím výuky, tak i běžných situací. Získávají otevřený postoj k cizí kultuře a cizímu jazyku, jeho používání je pro ně přirozené, nepřekládají, ale postupně dosahují schopnosti plynulé komunikace. Přítomnost rodilých mluvčích je pro žáky nejen řečovým vzorem, ale i velkou motivací pro učení. Anglický jazyk vyučujeme jako samostatný předmět a dále již od první třídy vyučujeme některé předměty v angličtině. Cílem výuky anglického jazyka je plynulá přirozená komunikace, porozumění, čtenářská i písemná gramotnost, ale i povědomí o kultuře a reáliích anglicky hovořícího světa. Dostupné je množství anglické literatury, rozsáhlá školní knihovna podporuje zájem a umožňuje rozvoj pokročilých čtenářských dovedností, realizujeme dramatické a divadelní projekty v angličtině, žáci absolvují mnoho zahraničních studijních cest.
Dlouhodobě mají naši žáci vysokou úspěšnost při skládání mezinárodních zkoušek z angličtiny ve 4. ročníku (v YLE Cambridge tests dosahují 96% úspěšnosti) a v 8. ročníku školy (v ESOL Cambridge žáci dosahují minimálně úrovně B1, mnozí i úrovně B2).
Také žáci, kteří do školy přestupují v průběhu školní docházky, jsou schopni už po krátké době, dosahovat komunikační úrovně v angličtině. Uplatňujeme individuální přístup ve výuce, žáci jsou na výuku angličtiny dále děleni do malých skupin dle dosahované úrovně.
Wellbeing
Atmosféra a pozitivní zdravé klima ve třídě a ve škole jsou pro nás prioritou. Zaměřujeme se na celkovou pohodu žáků i všech zaměstnanců. Wellbeing chápeme jako soulad a naplnění fyzických, sociálních, psychologických i duševních potřeb jednotlivců. To je předpoklad motivace k učení, ale i pro radost z práce. Každý žák i pedagog se může naplno rozvíjet jen v přátelské atmosféře, založené na důvěře a dobrých vztazích. Dobré klima školy budujeme cíleně každodenním přístupem k dětem i učitelům, vzájemnou empatií, pozitivní motivací, podporou spolupráce, otevřeným a bezpečným prostředím. Realizujeme wellbeingové dny, jako celoškolní aktivity zaměřené na relaxaci, rozpoznávání emocí a práci s nimi, stres management, zdravý životní styl a stravování, studijní schopnosti, vztahy s ostatními, kreativitu.
Malý počet dětí ve třídách umožňuje pedagogům individualizovat, to je sledovat osobnostní i vzdělávací specifika každého jedince. Děti hodnotíme slovně, poskytujeme zpětnou vazbu potřebnou pro jejich další pokrok, žáci se učí práci s chybou jako přirozenou součástí učení, cítí se proto ve škole bezpečně a jsou motivováni k hledání, zkoušení, přemýšlení i aplikaci získaných poznatků.
V sociální oblasti je v naší práci s dětmi důležité nastavování žádoucích pozitivních modelů chování, převažují metody spolupráce, děti vedeme ke zvládání problémových situací, k samostatnému řešení sporů. Stejně důležitá je i oblast vnitřního vnímání dítěte a jeho osobnosti, vedeme děti k vědomí vlastní hodnoty, nastavování limitů, posilování vnitřní motivace. Samozřejmostí je systematická a aktivní prevence všech nežádoucích postojů a projevů chování. Ve škole pracuje poradenský tým včetně školního psychologa.
Škola je otevřená, děti mají prostor ke společným aktivitám i napříč ročníky, což vede k celkově pozitivnímu klimatu. Celoškolní akce a projekty, kdy spolupracují různé věkové kolektivy, vedou k budování a posilování dobrých vztahů. Učitelé jsou pro děti partnery, uplatňují respektující přístup k dětem a sledují dodržování Kodexu Magic Hill.