Čas k přečtení: 3 minuty
Když jsem tady loni v květnu psala na téma well being ve školách, měla jsem na mysli různé metody a faktory, které k dobrému klimatu ve školách přispívají. U nás ve škole je jedním z nich i začleňování projektů a aktivit navázaných na naši školní farmu. Ta byla loni oceněna jako ukázkový permakulturní projekt.
Permakultura, termín vznikl spojením anglických slov permanent a agriculture, je styl vytváření nejen zahrad, ale veškerého prostředí, ve kterém člověk žije, způsobem, který je trvale udržitelný a stále se obnovující. Základní principy permakulturního přístupu jsou:
Respektování přírody a jejich zákonitostí
Péče a využití přírodních zdrojů
Vytváření fungujících celků
Maximální efekt s minimem energie
Sdílení přebytků
Produkce recyklovatelného odpadu
Při zamýšlení se nad pojmem well being a příroda, respektive naše školní permakulturní zahrada jsem došla i k zajímavému spojení. PERMA je totiž také označení pro vědeckou teorii amerického psychologa a propagátora pozitivní psychologie Martina Seligmana.
PERMA je zkratka vytvořena z počátečních písmen pěti důležitých faktorů pro well being a prožívání štěstí.
- Positive emotions – feeling good
- Engagement – being completely absorbed in activities
- Relationships – being authentically connected to others
- Meaning – purposeful existence
- Achievement – a sense of accomplishment and success
Že trávit čas v přírodě jistě přispívá k dobré náladě je nesporné, pojďme ukázat, jak to „vysvětlit i vědecky“. Vyjdeme z definice well being profesora Seligmana a na následujících několika řádcích ukážeme, že právě učení v přírodě kritéria well being naplňuje.
Pozitivní prožitky a emoce – představte si slunečné ráno na školní farmě, pěší cestu dětí podél rozkvetlého pole vlčích máků, už zdálky je slyšet kohout, strážce farmy, kterému odpovídají dvě jalovice poklidně spásající louku. Až děti dorazí, čeká je motivační chvilka o tom, co dnes na farmě zažijí, co nového se dovědí, co je čeká za práci, jaká bude odměna – (Engagement -angažovanost, zaujetí dětí).
Děti během jednoho dne stihnou ranní lekci přírodopisu, taky společně uklidí kurník a výběh pro slepice, vyberou snůšku vajec, vyplejí několik záhonů a nasbírají si při tom i sladký hrášek nejen přímo do pusy, ale taky pro prodej farmářské zeleniny, který uspořádají druhý den před školou; pak společná bojovka v blízkém lese a oběd v trávě. Děti vědí, proč na farmě jsou, k čemu jejich práce přispívá, vidí její výsledky okamžitě. Všechno si osahají, kromě prožitku, zapojí i všechny smysly, emoce, mentální aktivitu, třeba při počítání a vážení zeleniny na farmářský prodej. Společně sdílejí radost, pocit potřebnosti, smysluplnosti (Meaning).
Teambuildingová hra v lese zase trochu utuží vztahy v kolektivu, učitelka vidí děti v jiné interakci, v jiných rolích než ve školních lavicích, společná zábava a zjištění, že kamarád, kterému jsem pomohl dneska přes potok zase pomůže jinému při matematice ve škole. Dobré vztahy jsou předpokladem toho, že se do školy těšíme, že rádi trávíme čas společně (Relationships).
Na farmářském trhu děti vydělají nemalou částku, která zase přispěje na provoz farmy anebo ji děti pošlou na vybraný dobročinný účel (Accomplishment – výsledek, úspěch). Celý den strávený na vzduchu, venku je už jen bonusem. Ve světě, kdy děti tráví mnoho času izolovaně, v posledních měsících též výhradně on-line, je tento čas k nezaplacení.