Doba k přečtení: 3 minuty
Od pondělí 12. dubna přibyla do činnosti škol nová, testování dětí antigenními testy čínské provenience na přítomnost nového koronaviru. A to v situaci, kdy všichni už předem očekávají minimální záchyt pozitivity pro nevhodný výběr testovací metody.
Školy v předstihu 2 dnů (!) obdržely v mnoha různých emailech a zprávách s desítkami příloh instrukce k testování spolu s testovacími sadami, velmi uživatelsky nekomfortními. Na 25 testovacích sad je vždy jedna lahvička roztoku, takže učitelka obchází všechny děti a každému kape požadovaných 6 kapiček. do toho se míchají doprovázející neotestovaní rodiče asistující dětem, dále žáci čekající dlouhé minuty na výsledek testu a z druhé strany již fronta čekajících na provedení testu. V případě neprůkazného výsledku se test opakuje.
ŠKOLY SUPLUJÍ PRÁCI ZA KTEROU JE PLACEN NĚKDO JINÝ
Jsme malá škola, a tak jsme stihli systém připravit, ostatně jako už mnohokrát. Školy jsou na chaos, nejen z poslední doby, už zvyklé, podobně jako personál nemocnic, který také dosuplovává činnosti, za které je placen někdo jiný. Takže přes noc, víkend nebo po večerech se vše připravovalo, rozesílaly se informace pro rodiče (na ty ministerstvo nějak zapomnělo), vytáhly se ze sklepů paravány či tabule, aby se vytvořily testovací koutky pro zajištění minimálního soukromí při odběru. Některé děti to i baví, pošťourají se v nose a něco i naberou. Pro učitele a asistující personál nic příjemného. Ještě do nedávna navíc sami nemohli dítěti ani prohlédnout vlasy při podezření, zda v nich nemá vši, tak se nyní dostávají mnohem více do intimní zóny každého dítěte. To, že jsme děti obětovali a po celý dlouhý rok, neadekvátně dlouho, jak bylo jasné již dávno, ponechali doma, je trestuhodné, teď jim bez spolehlivého zdůvodnění navíc komplikujeme tolik očekávaný návrat do školy.
S NEGATIVNÍM VÝSLEDKEM, OČKOVÁNÍM A RESPIRÁTOREM DO TŘÍDY !
Po otestování si pak všichni negativní žáci, naočkovaní a otestovaní učitelé nasadí roušky nebo respirátory a hurá do tříd, kde stráví minimálně 5 i více hodin s respirátorem pevně na obličeji.
Testování a administrativa s tím spojená zabere časově významnou kapacitu, byť v naší škole proběhlo vše poměrně rychle. Následný proces zadávání výsledků je také „šitý horkou jehlou“. Škola pod svým unikátním kódem zadává své výsledky testování, v systému ale současně vidí hlášení ze všech ostatních škol, tj., kolik má která škola pozitivních, kolik negativních dětí, kdo to eviduje. Vítejme ve světě ochrany důvěrných údajů.
Nakonec přijde účetní školy s dotazem, jak má účtovat testy a respirátory dodané školám, když nezná jejich cenu. Dostala sice dlouhé instrukce, jak zaúčtovat, bohužel ale bez zásadní informace o ceně testu. Patrně si má zjistit z nějakého televizního vystoupení některého z ministrů.
A poslední kapka pomyslného poháru nesmysluplnosti celé akce je množství vyprodukovaného odpadu, nejen potencionálně kontaminovaného, byť podle instrukce ministerstva likvidovatelného jako běžný směsný odpad. V naší škole recyklujeme, děti k tomu vedeme od mateřské školy. Tu hromadu plastů, která nám po testování zbyla, jsme samozřejmě netřídili, ale vyhodili celou.
Takže suma sumárum, děti jsou negativní, patrně proto, že negativní jsou, anebo to stejně jinak, než spolehlivým PCR testováním nezjistíme. Školám se přidala značná administrativní zátěž, systém je nepřipraven, každý týden školy teď musí aktualizovat další a další tabulky s požadavky na dodávky testovacích sad, protože dostaly zásobu jen na necelých 14 dnů.
Školy musely obětovat prostory, kde by si normálně hrály děti, testovacím místům. Kolik toho ještě budou děti muset obětovat!