Vítejte na Ostrově aneb učení příběhem
Doba přečtení: 10 min
Stále hledáme cesty, jak učit zajímavě, motivačně, smysluplně a pro reálný život. Jednou takovou cestou je učení příběhem, v originále metoda Storyline.
V Global Storylines jsou děti 1. stupně ZŠ vtaženi do příběhu, který se stává osou výuky po dobu dvou až tří měsíců. Vytvářejí si prostředí a role ve zvolené komunitě. Příběh klade před komunitu problémy a výzvy, které musí její členové řešit. Výuka příběhem využívá prvky dramatické výchovy a umožňuje tak prozkoumávat komplexní globální témata v bezpečném prostředí fiktivního příběhu. Děti vede k aktivnímu přístupu k řešení problémů, spolupráci, solidaritě a empatii s druhými.
Představujeme projekt našich páťáků, kteří se jím zabývali v průběhu celého druhého pololetí. V rámci přibližně 20 epizod svůj ostrov osídlili, zhostili se povolání, která jsou pro život na ostrově důležitá a užitečná, a pak se pustili do budování vesnice. Důležitými mezníky v životě vesničanů byla volba starosty, výběr názvu vesnice, výstavba obydlí a elektrárny, řešila se též pravidla soužití a práva a povinnosti obyvatel, bezpečnost a samozřejmě obecní finance.
Ukázka z projektu č. 1:
Naše vesnice – nejdříve jsme hledali ideální místo k osídlení. Kde se budeme cítit nejbezpečněji? Je lepší být blíže jezeru či moři? Každý obyvatel si nakreslil svůj dům, společně se rozhodovali, kde domy umístit (podle povolání, dostupnosti veřejných budov pro ostatní).
Jaké pracovní nástroje si žáci osvojili? Mnozí dospělí by se od nich mohli učit…
Brainstorming, myšlenková mapa, expertní skupiny, prezentace. Tyto pojmy zřejmě znáte z vašeho pracovního života. Naši páťáci si osvojují dovednosti s nimi spojené už nyní, a to velmi úspěšně. Ukazuje se, že motivace ve fiktivním příběhu, kde mohou děti svým přičiněním ovlivňovat vlastní budoucnost, vžívat se do rolí dospělých lidí s jejich právy i povinnostmi, rozhodovat o dění ve fiktivní vesnici, je opravdu velká. Děti se do aktivit vrhaly s nadšením, autenticky, opravdově. Při dramatizované expedici objevovaly biom tropického deštného pralesa, hledaly přírodní zdroje pro výrobu produktů, plánovaly ostrovní trhy, aby utržily peníze na nájemné. Vžily se do příběhu, jako by byl skutečný.
Brainstorming využili „ostrované“ hned na počátku, kdy měli zvolit nejvhodnější místo k osídlení. Diskutovaly se důvody, které jsou pro dobré živobytí podstatné. Přístup k pitné vodě, nerostné bohatství, možnosti hospodaření apod. Aby měli pro rozhodování dostatek informací, rozhodli se v expertních skupinách zjišťovat informace o různých známých ostrovech.
Ukázka z projektu č. 2:
Myšlenkovou mapu tvořili před volbou starosty. Ujasňovali si, co je náplní práce starosty vesnice, jaké vlastnosti by měl mít, co by měl umět.
Ukázka z projektu č. 3:
Myšlenková mapa – Kdo je starosta? Co má na starost?
Neboť část projektu probíhala ještě v době distanční výuky, využili ostrované při volbě starosty online nástrojů.
Ukázka z projektu č. 5:
Starosta se chopil funkce a taktéž využil online nástrojů při zahájení své práce.
Ukázka z projektu č. 6:
Hlasování, co bychom měli vybudovat ve vesnici, co bude pro nás všechny užitečné
- hlasování vytvořil nový starosta obce
Ostrované také řešili zdroje elektrické energie. Výsledky svých zjištění a debat zpracovali do PowerPoint prezentací.
Ukázka z projektu č. 7:
Prezentace možných elektráren
- posouzení výhod a nevýhod jednotlivých elektráren
- debata o vhodnosti umístění na našem ostrově
- závěrečné rozhodnutí bylo, že žádná elektrárna na ostrově není nutná
Škola hrou – dříve i dnes
Všichni víme, jak staré je toto heslo. Jen mnohé české školy na něj trochu pozapomněly, ač je stále tolik pravdivé, a navíc máme dnes díky moderním technologiím celou řadu možností, jak ho uvádět do praxe.
Bavilo by vás takové učení? Chtěli byste se i vy na chvíli vžít do role ostrovanů a vytvářet svůj vysněný ostrov? Věříme, že ano!
Nejlépe se prý děti učí, když ani nevědí, že se učí. Místo biflování a memorování přirozené osvojování dovedností a vědomostí, které pak mohou uplatnit ve své profesi i osobním životě. Tak si u nás ve škole představujeme moderní vzdělávání a rádi jsme vás do něj nechali opět trochu hlouběji nahlédnout.