Doba k přečtení: 4 minuty
Náš první pobytový školní tábor jsme začali plánovat v době, kdy nemohly všechny děti ani osobně do školy. Trochu jsme se báli, že rodiče nebudou mít odvahu děti přihlásit, že převáží obavy, kterých jsme v té době byli všichni plní. Opak se naštěstí ukázal pravdou a my byli mile překvapeni, jak rychle volná místa ubývala. Samozřejmě jsme museli počítat s různými variantami, zákazy či restrikcemi. Naštěstí se žádné černé scénáře nenaplnily, a až na povinnost testu před odjezdem máme po dlouhé době pocit svobodně stráveného společného času bez omezení a roušek.
Spolupráce s profesionály se vyplatila
Tábor nám zaštítili kamarádi, kteří se věnují dětským akcím už dlouho, a navíc mají pro tábor zázemí a širokou nabídku osvědčených aktivit, včetně super adrenalinových atrakcí. Obří houpačka, vysoká lezecká stěna, lanový park, koloběžky, to vše mají děti k dispozici. Nicméně nám velmi záleželo na tom, aby byl program na míru ušitý našim dětem. O to se postaraly nadšené kolegyně, které ho připravovaly v duchu vzdělávací filozofie naší školy. Indiánská tématika se nabízela jako osvědčená pro podporu hodnot týmové spolupráce, sounáležitosti, vzájemné pomoci a rozvoje některých tradičních táborových dovedností.
Co se malí indiánští táborníci naučili nového?
Nových dovedností, které si děti měly možnost vyzkoušet a osvojit, je celá řada. Např. vytvořit oštěp a házet jím, střílet z luku, rozdělávat oheň a vařit na kotlíku, stavět tee-pee, rozeznávat indiánské značky nebo vyrábět lapač snů z přírodních materiálů. Během táborového programu mladí indiáni prokázali také velkou míru empatie a spolupráce ve svých kmenech, bez ohledu na věk. A že mnohdy bylo třeba překonávat překážky i sebe sama! Počáteční strach z adrenalinových atrakcí nebyl výjimkou, dostavovala se únava na horských túrách. Nicméně všichni účastníci tábora dokázali, že umí občas vystoupit ze své komfortní zóny a pak se z toho dokáží spolu s ostatními náležitě radovat.
Aby indiáni přežili, musí se dobře naučit starat se o své věci, mýt si ešus, udržovat pořádek, oblékat se do deště a horšího počasí a osvojit si, jak se bezpečně a ohleduplně chovat v lese a v chráněných krajinných oblastech. Ti naši to zvládli perfektně.
Účast pedagogů jako skvělá příležitost nejen k rozvoji vztahů
Přínos tedy vnímáme v možnosti připravit program tábora ve spolupráci s profesionály a zároveň s lidmi, našimi učiteli, kteří dobře znají atmosféru školy a její hodnoty. Oni sami vidí tábor jako příležitost poznat více dětí napříč ročníky a poznat se lépe i mezi sebou. Stejně tak se děti mohou sblížit s učiteli, kteří je dosud neučili, a mezi sebou navzájem. Třešničkou na dortu je přítomnost rodilých mluvčích a tedy nutnost komunikovat během různých aktivit v angličtině. Dvojjazyčnost je jedním z důležitých pilířů naší školy, cílem bylo proto i táborový program v tomto duchu realizovat.
Termín na konci prázdnin může usnadnit přechod ke školnímu režimu
Když se dětí s blížícím se koncem prázdnin zeptáte, jestli a nač se těší do školy, obvykle první odpoví, že se těší na své spolužáky. Chybí jim kamarádi, širší skupina dětí. Letos asi dvojnásob, neboť distanční výuka vztahům nepochybně příliš nepomohla. Myslíme si, že školní tábor našim dětem umožnil rychlejší návrat do vrstevnických vztahů a je příjemným mezistupněm prázdnin a školního režimu. Jistě se některé děti zúčastnily i jiných táborů a jsou ostřílenými táborníky. Jsou ale i děti, které se necítí na to vyrazit do nového prostředí s lidmi, které neznají. Proto pro ně může být školní tábor dobrou variantou, kdy jedou alespoň s částí dětí a dospělých, které znají, a přesto mohou navázat nová přátelství a užít si společných zážitků.
Těšíme se zase za rok!