Doba k přečtení: 20 minut
Nebiflujme
Proč se trápit biflováním holých faktů o vzdálených zemích, když můžeme nahlédnout do reálného života jejich obyvatel. Tak by se dala shrnout základní myšlenka projektu Evropa a svět, který realizovali žáci naší páté třídy. Hledání smysluplných vzdělávacích cílů je podle nás pro současnou výuku nezbytné.
Pojďme si přiblížit pozitiva projektové výuky přímo na konkrétním příkladu, krok po kroku, jak v páté třídě vznikal. Od projektových otázek, které děti samy vymýšlely, přes postojové cíle, až k závěrečným výstupům. Tak by měl plán projektu vypadat. Tak může přinést nejen nové informace, ale především rozvíjet měkké dovednosti, kompetence a hodnotové postoje žáků.
Nejdůležitější je motivace
Jak by jistě každý zkušený pedagog potvrdil, aby bylo učení efektivní, je potřeba děti nadchnout. Projekt jsme projekt otevřeli brainstormingem nad otázkou „Co všechno už o světě víte?“, abychom děti do tématu vtáhli a umožnili jim navázat na jejich dosavadní znalosti a zkušenosti. V rámci skupinové práce se pak děti rychle vrhly do diskuze o kontinentech a vyvstala spousta nápadů, kterým směrem se při projektu ubírat. Jakmile děti přijmou téma za své, je zpola vyhráno.
Krok za krokem projektem
- Po brainstormingu následuje skupinová práce, při níž děti kromě sdílení vědomostí o kontinentech prohlubují komunikační dovednosti. Při rozdělování do skupin musí také projevit schopnost respektovat navzájem svá přání a případně vyřešit problém, pokud do některé skupiny míří více zájemců. Vida, hned tu máme rozvoj dalších dovedností.
- Z každého kontinentu jsme vybrali 3 státy– jaký je asi život našich vrstevníků? Rozhodli jsme se zkusit vyhledat kontakty na tamní školy. Využili jsme i tipy od zahraničních učitelů naší školy, které nám nakonec velmi pomohly. Všechna kontaktovaná místa jsme si označili na námi vytvořené mapě.
- Následuje tvorba dopisu a dotazníku, který plánujeme do vytipovaných škol zaslat. Jaké má mít takový dopis náležitosti, jaké otázky zařadit? A budeme schopni vše přeložit do angličtiny? Navíc se na znění musíme všichni dohodnout. Další dovednost – spolupráce.
- Netrpělivě čekáme na odpovědi. Ty přišly ze tří států z různých kontinentů.
Vnímáte, co všechno se děti skrze projekt učí? Že dělají věci, které se jim v životě budou hodit? Tak pojďme dál – jak děti jejich dosavadní práci využijí?
Vzhůru do praxe
- Zakreslujeme obeslané státy do společně vytvořené mapy a informace o nich zaznamenáváme, zdůvodňujeme jejich výběr, navzájem si nasloucháme.
- Hurá! Získali jsme pomocí emailové komunikace i skypových hovorů spoustu nových informací. Zpracováváme odpovědi do tabulky a porovnáváme podobnosti a rozdíly mezi naším a jejich (nejen) školním životem. A že jsou to někdy opravdu překvapivá a pro nás těžko představitelná zjištění.
- Chceme pomoci, proto se seznamujeme s činností Charity Praha. Vyhledáváme na jejich stránkách různé dětské příběhy, zpracováváme je do prezentací.
- Pět skupin prezentuje pět dětských příběhů. Kdo by nejvíce potřeboval naši pomoc? Hlasujeme a sdělujeme svůj názor.
- Vybrali jsme Ragavi, 9letou holčičku z Indie. Pro ni vyděláme peníze, podpoříme ji! Jen teď najít způsob jak. Zjistili jsme totiž, že to nemá v životě snadné a naše pomoc pro ni může hodně znamenat.
- Připravili jsme prezentaci, rozběhli se do všech tříd naší školy a seznamovali spolužáky s jejím životním příběhem. Na školní akci jsme prodávali své výrobky a celý výtěžek jsme Ragavi věnovali. Podařilo se nám oslovit i rodiče, kteří se také k nám připojili. A tak jméno Ragavi znali z naší školy opravdu všichni.
Cesta je cílem
Jak teď asi sami cítíte, opravdu nebylo hlavním cílem nashromáždit informace, byť aktivní a poutavou formou. Důležitá pro nás byla cesta. Cesta poznávání, získávání nových zkušeností a dovedností a další úroveň sebepoznání.
Co vy na to? Udělali jste si obrázek, jak takový projekt může vypadat? Lákalo by vás to také zkusit?
Zde uvádíme hlavní principy projektové výuky, nyní můžeme projít a posoudit, jak byly v tomto konkrétním projektu naplněny.
Principy projektové výuky:
- Propojení s reálným životem, světem, problémem, blízké téma – ANO
- Volba tématu dětmi, zapojení dětí, motivace – ANO
- Spolupráce, skupinová práce – ANO
- Výstup – skutečný, hmatatelný, společný – ANO
- Více zdrojů, propojených oborů a témat – ANO
- Veřejná prezentace, obhajoba – ANO
- Zpětná vazba, společné hodnocení (učitel-žákům, žáci – žákům, žáci – učiteli) – ANO (viz závěrečná reflexe)