Doba k přečtení: 4 minuty
Na datum 3. března připadá Světový den divoké přírody (World Wildlife Day – zde: World Wildlife Day EN | United Nations). Letošním tématem je „Partnerství pro ochranu přírody“. Program je více než ambiciózní. Má za cíl zapojit do ochrany přírody podnikatele. Byznys je dlouhodobě považován za oblast zájmu, která je neudržitelná a přírodní zdroje vykořisťuje. Letos se budou hledat cesty, jak podnikání a ochranu přírody propojit.
Věděli jste že:
50 000 volně žijících druhů uspokojuje potřeby miliardy lidí po celém světě. 1 z 5 lidí na celém světě je závislý na některém z divokých druhů pro zajištění potravy a 2,4 miliardy lidí závisí na dřevěném palivu pro vaření.
Zdá se to překvapivé, ale kaktusy, mořské řasy, žirafy, papoušci a duby jsou skupiny ohrožených druhů. V současné době je ohrožen jeden milion druhů.
3. březen je také datum, kdy před 50 lety (1973) vstoupila v platnost Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (CITES). Úmluva zabraňuje drancování přírodních a kulturních zdrojů jednotlivých členských států a upravuje prodej vybraných volně žijících zvířat a planě rostoucích rostlin a výrobků z nich. Česká republika se k CITES připojila v roce 1992. Pokud patříte k lidem, kteří rádi vozí dárečky a suvenýry z cest, zbystřete. Možná jste si přivezli náušnice s peříčkem papouška ary? Tak to jste se stali pašeráky a doma máte ilegální CITES materiál. Ano, je to trochu úsměvné, ale celníkům by to vtipné nepřišlo.
Seznam chráněných druhů živočichů a rostlin najdete na internetových stránkách České inspekce životního prostředí https://www.cizp.cz/pusobnost/logo-cites/prilohy-cites.
Kromě Světového dne divoké přírody je kalendář dny světového, evropského, mezinárodního nebo národního významu přímo přeplněný. Den Země 22. dubna slavíme ve škole již tradičně. Ruku k dílu přidáváme s 1. dubnem při akci Ukliďme Česko a smějeme se 5. října na Mezinárodní den úsměvu 🙂 Ale to jenom okrajem.
Tuším, že někteří učitelé zmíní i Den divoké přírody a smysluplnost CITES. Podívají se z okna a zapátrají po ptácích ukrývajících se v keřích. A děti ve školce nasypou slunečnicová semínka do krmítek. Ne proto, že je významný den, ale proto, že ptáčci přiletí, budou zobat semena a děti je za okny mohou pozorovat. Neučí se tím jenom o životě ptáků, ale i trpělivosti a sebeovládání. Vždyť stačí jeden pohyb a ptáček je pryč.
Starší děti lze zapojit více, jsou manuálně zručnější, mají zkušenosti s různými materiály a nestydí se komunikovat. Často musí spolupracovat, žádat se o pomoc a pomáhat si. Jednou rukou pevný uzel prostě neuvážete.
Uplatněním všech právě zmíněných kompetencí můžeme očekávat výstup, například v podobě kvalitní ptačí budky. Nová hnízdící příležitost se vždycky hodí a s trochou štěstí se s jarem budka začne ozývat štěbetáním mláďátek. Vyvěšením budky to ale nekončí, je potřeba dohlížet na její technický stav a čistit ji po každé sezoně. Což pro naše děti není problém, naopak.
Jen co se trochu oteplí, nalepíme do vybraných oken školy a na farmu reflexní nálepky. Tyto nálepky slouží k ochraně ptáků před nárazy do skla. Zvláště mladí ptáci často nerozeznají okna od volně průchozí krajiny a náraz je jim osudný. Nálepky se lepí ideálně zvenčí a umisťujeme je na okna rohová a okna místností kde dochází k zrcadlení (například stromů).
Chovat se slušně a ohleduplně je v moci každého z nás. Naší povinností, povinností dospělých lidí, je vychovávat k ohleduplnosti i naše děti, ať ty svoje nebo školní. A je jedno, jestli jde o jejich vztah k divoké přírodě, ke kamarádům nebo k rodině. Stejně jako se nesmějeme jenom na Mezinárodní den smíchu, pojďme pečovat o divokou přírodu dnes, zítra a každý další den!