Doba k přečtení: 5 minut
Školství je priorita. Skutečně?
Návrat dětí do škol je priorita. Bohužel ne všechny děti jsou, zdá se, prioritní. Není dost dobře jasné, podle čeho se vybírá, které děti se mají vrátit, a které zatím ne, případně, kdy se tak stane. Kritéria se od podzimu dosti měnila, od přípravy na přijímačky či jiné zkoušky, pak zase mobilita, která se musí omezit, pak podle toho, jak děti zvládají online výuku, přičemž rozhodující je kritérium vzdělávací. Po roce v distanční škole s různými přerušovanými pokusy o návrat už žádné děti nezvládají distanční výuku a potřebují nutně do školy, všechny.
Známe další vlny rozvolňování, dokonce známe už i datum otevření obchodů, zahrádek restaurací, holičství, ale pořád nevíme, kdy se do školy vrátí třeba šesťáci, sedmáci, tercie a další ročníky středních škol a také studenti vysokých škol.
Pokud je školství priorita, mají být ještě před otevřením obchodů ve školách všechny děti. Nelze se spokojit s odpovědí: „buďte rádi, že jsou ve škole aspoň nějaké děti“. Nezapomínejme na ně spolu s přísliby dalšího rozvolňování. Pojem priorita má totiž jednoznačný význam.
Slovník cizích slov: Co je priorita -prvenství, prvotnost, časová předchůdnost, přednostní nárok, věc mající přednost.
Jistě už není potřeba vyjmenovávat důvody, proč je vzdělanost základem každé společnosti a ta, která ji obětuje, je odsouzena k zániku, nebo přinejmenším k tomu žít v područí jiných, nehodných toho privilegia.
V naší škole jsou od minulého týdne zpět žáci prvního stupně a deváťáci, kteří docházejí na skupinové konzultace. A jak řekla jedna z našich žákyň, „lepší něco než nic“. Radost z návratu ke školní práci, setkávání s kamarády, učiteli a nové zážitky pomohou vymazat negativní zkušenost roční izolace, musíme s tím začít ale rychle a u všech.
Celý rozhovor našich deváťaček Klárky, Kamily a Aničky po návratu do školy si přečtete dále v textu.
Online výuka nás naučila si víc vážit normální školy
Anička: Jaké vnímáš výhody a nevýhody online školy ?
Klárka: Nevýhodou je, že když jsem doma, tak se soustředím méně na učivo a je mi velice líto, že mám méně kontaktu s lidmi.
Kamila: Co Ti chybělo, když jsme měli online výuku?
Anička: Ze všeho nejvíce mi chyběli kamarádi, nastavený režim a taky nové zážitky jako třeba školní výlety, exkurze nebo společné projekty.
Klárka: Co Ti nechybělo, když jsme měli online výuku?
Kamila: Nechybělo mi ranní vstávání a výuka do čtyř hodin odpoledne.
Anička: Co nového ses naučila během online výuky?
Klárka: Naučila jsem se více pracovat s počítačem, konkrétně s různými aplikacemi, videohovory, kalendářem. Jsem taky více samostatná.
Kamila: Vyhovuje Ti více online výuka nebo normální výuka ve škole a proč?
Anička: Víc mi vyhovuje normální výuka ve škole, protože nemusím být sama doma a mám víc pohybu. Taky je výuka přímo ve třídě zábavnější, můžeme si povídat. Učitel nám učivo líp vysvětlí a stihneme toho víc.
Klárka: V čem Tě online výuka ovlivnila?
Kamila: Pozitivně mě ovlivnila tím, že jsem měla víc času na přípravu na přijímačky a víc si vážím normální školy. Tu jsem předtím brala jako samozřejmost a někdy se mi tam ani nechtělo.
Anička: Co děláš díky online výuce jinak?
Klárka: Díky online výuce víc chodím ven a mám víc času na rodinu, protože nemusím jezdit do Říčan, u počítače jsem hned. Také máme online výuku jen do jedné.
Klárka: Jaký byl tvůj první dojem při návratu do školy?
Kamila: Po dlouhé době jsme viděli své spolužáky a učitele, což bylo moc fajn. I když bylo občas těžké některé poznat, protože jim narostly dlouhé vlasy 😊.
Kamila: Jak dlouho si myslíš, že to vydrží?
Anička: Pokud se nebudou zvedat čísla nakažených, tak doufám, že to zavírat nebudou a vydrží to třeba aspoň do přijímaček. A v ideálním případě až do konce školního roku, abychom mohli ještě se třídou vyrazit na vodu nebo na kola.
Klárka: Stojí za to chodit do školy jen na dva dny v týdnu?
Kamila: Určitě ano, lepší něco než nic. Vlastně je docela fajn, že v pondělí, čtvrtek a pátek nemusím tak brzy vstávat, ale v úterý a ve středu můžu trávit čas ve škole a potkám spolužáky a učitele.
Klárka: Učí se nám lépe ve škole nebo na online výuce ?
Anička: Lépe se mi učí ve škole.
Anička: Mají to učitelé lehčí na online výuce nebo ve škole?
Kamila: Myslím si, že učitelé to mají lehčí ve škole, protože nás vidí doopravdy, mohou nám lépe vysvětlit látku a lépe se jim s námi komunikuje.
Kamila: Co by sis přála do konce roku?
Klárka, Kamila a Anička: Ze všeho nejvíc bychom si přály, aby bylo všechno v normálu a chodili bychom všichni do školy 5x týdně.
Z fotoarchivu 9. třídy:
Se studenty z Holandska (školní rok 2019/2020)
Mikuláš (školní rok 2020/2021)
Teambuildingové aktivity (školní rok 2019/2020)
Sázava (školní rok 2017/2018)
Geologická exkurze na Vyšehradě (školní rok 2020/2021)