Čas k přečtení: 4 minuty
Napsala : Eva Kolářová, lektorka výukových programů farmy
Pohledem přejíždím bílou námrazu na trávě, lesknoucí se v ranním slunci. Je mírně mrazivý lednový den. Ještě před pár týdny farmu pokrývala souvislá vrstva sněhu. Sníh napadl už před Vánoci, v posledních letech jev značně neobvyklý. Jenže kdeže loňské sněhy jsou:). Ranní idylku občas naruší povykující bažant ze sousední bažantnice. Slepice ne, ty jsou ještě zalezlé v kurníku. Slepice na farmě zůstaly jako jediné. Kachny jsou na zimním pobytu u svého hejna, jalovičky a ovce ve vyhřátých stájích doma v Tehově. Na farmě je pusto a prázdno. Pastviny spí, půda na políčkách a záhonech odpočívá. Odpočívá a sílí. Sílí díky půdním organismům, které mají několik měsíců nerušené práce před sebou. Až v dubnu přijdou děti, zasadí sazenice a zasejí semena do půdy kvalitní a úrodné.
Loni se na farmě vystřídaly téměř všechny třídy naší školy, většina dvakrát a některé i vícekrát. Stejně tak poctivě dochází školka a na farmu zavítaly i školy z blízkého i vzdálenějšího okolí. Z největší dálky k nám přijela skupina španělských studentů, bylo by fajn, kdyby k nám jezdili i jiné školy častěji. Za rok farmu navštívilo skoro 1 000 dětí. Děti se na farmu přicházejí učit o přírodních souvislostech, o ekologii, o koloběhu v přírodě a mnoha dalších tématech. Přicházejí pracovat a postupně se ve svých pracovních dovednostech zlepšují. V neposlední řadě se na farmě tmelí kolektivy, podporuje spolupráce a utužuje přátelství.
Děti si na farmě rády hrají a to nejen ve školním roce, ale i o prázdninách! Služby u zvířat, kreativní činnosti, exkurze na farmu v Tehově, týdenní projekt, přespávačka s pečením buřtíků – to je náplň našich prázdninových příměstských táborů. Během letních prázdnin jsme otevřeli tři turnusy. Počasí nám přálo a vše se vydařilo k veliké spokojenosti naší i dětí.
Děti s rodiči a veřejnost jsme během roku přivítali hned na několika akcích. Na pálení čarodějnic, na Víkendu otevřených zahrad, na 2. Ferdově drakiádě a na kurzu o permakultuře.
Během léta přibyla na farmě nová učebna, teď už tedy půl roku stará. S kapacitou dvacet dospělých osob má oproti té venkovní učebně několik nesporných výhod. Dá se zavřít, dá se vytopit a dá se zastínit. Zatěžkávací zkouškou prostoru byl kurz pro učitele – Pozoruj a jednej, aneb jak učit děti o permakultuře. Učebna obstála na jedničku a účastníci i přednášející odjížděli spokojeni. Catering na kurzu zajištoval náš šéfkuchař Filip z anší školní kuchyně. V hodnocení jídla a servisu účastníci nešetřili superlativy.
S kuchyní Magic Hill jsme v celoročním kontaktu. Pěstujeme pro ni bylinky a posíláme tam sezónní přebytky ze záhonů. Strávníci si pochutnali například na dýních, kterých se letos urodilo požehnaně. Povedl se i česnek a fazole. Naopak cibule skoro nenarostla a bramborů bylo málo. Tento podzim jsme poprvé zkusili vysadit saláty, s postupnou sklizní před nástupem zimy. Byly vynikající a podle rychlosti jakou zmizely na našich školních pátečních trzích, věřím, že chutnaly všem. Každý rok se daří něčemu jinému a je určitě dobře využívat farmu i k prodeji ekologických produktů. V každém případě ale naše výuková farma slouží hlavně dětem a taky děti rozhodují a ovlivňují to, co u nás vyroste. V našem případě tak mnohdy není největší neznámou počasí, nýbrž děti. Farmářka míní, děti mění:).
Ze tří plánovaných podzimních farmářských trhů, které pořádáme v pátek ráno před školou, jsme jich nakonec uspořádali díky dobrému počasí a prodloužení pěstební sezony nakonec čtyři. Děti jako zapálení trhovci předvedli v praxi znalost pěstování a použití zeleniny v kuchyni, matematiku i finanční gramotnost, obchodního ducha i schopnost vyjednávat. Peníze za prodanou zeleninu se vrací zpět na farmu v podobě osiva, sazenic i drobného vybavení a pracovních nástrojů.
A kolečko se uzavírá. Zasadit-pěstovat-sklidit-připravit k prodeji-prodat. Nebo sníst a zbytek na kompost? Ale to je zase jiný koloběh.