Doba k přečtení: 10 minut
Online setkání s umělci
Nedávno jsem od mé kolegyně Mel, která v naší škole zastřešuje výuku angličtiny, dostala pozvání zúčastnit se online setkání žáků 8. a 9. ročníku s několika odborníky z oblasti psaní, herectví, režie, tance a umění obecně. Pozvání jsem nadšeně přijala, neboť propojení výuky se skutečnou realitou je pro mě a pro naši školu jednou ze zásadních priorit. Žáci dostali během tohoto setkání jedinečnou možnost využít znalost angličtiny v praxi a dozvědět se řadu zajímavých věcí. Například jeden z umělců, Paul z anglického Manchesteru, nás překvapil informací, že byl původně tanečníkem a muzikantem, a nyní se již 15 let věnuje tvorbě filmů, jako herec, scénárista, režisér i kameraman v jedné osobě. Svá slova pak dále doplnil vysvětlením, že ani nemůže přesně říct, jak se ke všem těm oborům dostal. Že si nás mnohdy pro určité věci najde život sám a je dobré se chopit příležitosti, příliš neváhat a zkoušet nové věci. Myslím, že tato myšlenka může být pro mnohé z nás inspirující.
Nápadů na otázky bylo víc než dost
Jak jsem si všimla, radost a užitek ze setkání neměli jen naši žáci, ale i sami umělci, a také přítomní učitelé. Diskutovali všichni velmi nadšeně o motivaci v profesích, různých životních cestách, které je k uměleckým profesím přivedly, ale i o prožívání a dopadech aktuální doby a celosvětové situaci spojené s pandemií.
Z výčtu celé řady otázek vybírám ty, které padly nejčastěji:
- How did you get to where you are right now?
- How do you replenish your energy if you get tired?
- Has quarantine changed your life in a better way or worse?
- What is one thing you would rather pay someone instead of doing it?
- What is your favorite genre?
- Do you still enjoy making art even though it became a job to you?
- Who is your biggest inspiration?
- Do you have a message or a recommendation to the future young artists?
- What was your dream work when you were a kid?
- What do you like most about your job?
- Would you recommend this job?
Diskuzi předcházela příprava
Zeptala jsem se poté Mel, jak jako učitelé přistupovali k přípravě na takové setkání.
“Aby se žáci dobře na setkání připravili, pracovali ve skupinách. Vytvořili otázky, na které by od umělců chtěli dostat odpověď. Diskutovali jsme pak společně o důležitosti správně zvolených otázek a přemýšleli o možných odpovědích. Tento postup pomohl žákům se na chvíli vžít do role novinářů a rozvinout zároveň týmovou spolupráci. Vybrané otázky jsme předem umělcům zaslali, aby měli čas se zamyslet, jak budou odpovídat. Diskuze při samotném online setkání pak byla smysluplnější a měla větší spád. I žáci tak byli na rozhovory dobře připraveni a měli lepší představu, jak asi bude setkání probíhat. Mohli se během rozhovorů v klidu a lépe soustředit na odpovědi a získat od umělců co nejvíce cenných informací.”
Přínos pro studium i pro život
Protože i pro mě bylo toto setkání zajímavou a novou zkušeností, ptala jsem se dále Mel, co ji vedlo k rozhodnutí akci naplánovat a zorganizovat. Samozřejmě jsem si uměla představit, že ji to muselo stát nemálo času a energie.
“Zorganizovala jsem toto setkání, protože pevně věřím v důležitost upřímné reálné konverzace a diskuze s lidmi z praxe, mimo běžné každodenní prostředí žáků. To dává žákům příležitost nejen procvičovat své znalosti angličtiny s rodilými mluvčími a dalšími anglicky hovořícími lidmi mimo školu, ale také jim to umožňuje rozšířit své znalosti způsobem, který nemůžeme při běžných hodinách angličtiny zprostředkovat. Totiž přímý kontakt s realitou, žádné uměle vytvořené diskuze s fiktivními rolemi. Děti tohoto věku, před ukončením základní školy, jsou před důležitým životním krokem rozhodování o dalším studiu a svým způsobem i rozhodování o jejich životním směřování. Procházejí procesem přemýšlení o svém budoucím profesním životě. Otevřené diskuze jako byla tato, jsou pro ně důležitou zkušeností nejen na akademické úrovni, z hlediska komunikace v angličtině, ale také pro osobní zkušenost, v tomto případě z oblasti uměleckých profesí.”
Skvělá atmosféra, výborná zkušenost
Celý tento projekt na mě zapůsobil velmi pozitivním dojmem. V průběhu setkání, byť v online podobě, byla cítit velmi přátelská a otevřená atmosféra, dětem nechyběla odvaha se ptát a umělcům otevřenost v odpovědích. Čas k rozhovorům určený se naplnil rychleji, než by člověk očekával. Na všech bylo znát, že si setkání užívají a klidně by v diskuzi pokračovali. Příjemný výsledek snažení a času příprav pro všechny zúčastněné!
A pro nás učitele opět důkaz, jak užitečné je plánovat a vítat oživení výuky projekty spojenými s praxí a reálným životem. Doporučuji v této souvislosti také článek kolegy Jasona, který hovoří o podobné zkušenosti, více však z pohledu přínosu pro učitele. Naleznete ho na našem blogu v sekci English at our school .
Feedback je důležitý, žákovský padlet je toho důkazem
Žáci následně své poznatky a zážitky ze setkání samozřejmě reflektovali. Velmi doporučuji rozkliknout následující odkaz na autentické shrnutí, které obsahuje mj. i vybrané video úryvky. Nejenže zjistíte, jak kreativně dokáží žáci feedback zpracovat, ale budete místy vtaženi přímo do diskuze:
8th and 9th Grade Interview Workshop (padlet.com)
Děkuji našim učitelům Mel a Jasonovi za skvělou inspiraci!