Co je to wellbeingový den a jak probíhá v Magic Hill si můžete přečíst v článku, který vyšel v měsíčníku Zápraží.
Doba k přečtení: 4 minuty
V Základní škole Magic Hill v Říčanech se kromě výuky věnují také duševnímu zdraví a celkové pohodě svých žáků i učitelů.
V poslední době se v souvislosti se školstvím skloňuje mnoho pojmů, jako například revize školních vzdělávacích programů, jádrové a rozvíjející učivo, inkluze, podoba státních maturit ale také wellbeing a hlavně proč, případně jak, se má zavádět do škol. V mnoha školách se zatím jen vedou diskuze o tom, co tento pojem vůbec znamená, někde už přemýšlejí, jak jej do své školy zavézt a někde, jako například v ZŠ Magic Hill, mají wellbeing už ve své filozofii a zejména ve své praxi pevně zakotvený.
Oslovili jsme proto školní psycholožku Mgr. Kláru Daňkovou a také učitelku Melanii Rada, abychom zjistili, jak k této oblasti v Magic Hill přistoupili.
Aktuální doba, ve které žijeme, je plná výzev, možností a neuvěřitelných zážitků. Ruku v ruce s tím jde celková společenská akcelerace, vliv sociálních sítí, apod. Když k tomu ještě přidáme tlak na výkon a schopnosti v konkurenčním prostředí, máme z toho pořádnou nálož, se kterou se obtížně vypořádávají i dospělí. Co potom mají dělat děti, které to také vnímají? vysvětluje Klára Daňková. Melanie Rada doplňuje, wellbeing byl dosud spíše opomíjenou oblastí, vyspělý západní svět hlásal, že nejdůležitější jsou výsledky a výkon. Důsledkem jsou pak různé psychické problémy, dlouhodobý stres a taky izolace a ztráta sociálního kontaktu, zejména u dnešní mládeže.
Proto se domníváme, že nejen ve školách, je nutno se tímto tématem zabývat, otevírat téma duševního zdraví a seberozvoje, vést žáky k tomu, že je například důležité umět si říci o pomoc a nezůstávat osamoceni, navazuje Klára Daňková a popisuje, jak wellbeing uchopili v Magic Hill.
V naší škole jsme například zavedli každý poslední den v měsíci wellbeingový den. Bereme jej jako formu prevence. Děti se snažíme informovat a vzdělávat v jednotlivých tématech, předáváme praktické rady a společně si zažíváme užitečné techniky. Formou diskuzí, společných aktivit zaměřených na soustředění, vnímání sebe sama i svého okolí, ale i přednášek o zdravém životním stylu, výživě, potřebě odpočinku, nácvikem relaxačních technik, metod zvládání stresu i výběrem vhodných pohybových aktivit; tím vším vedeme děti k celkově zdravému postoji k sobě a svému okolí.
A jak takový den vypadá popisuje Melanie Rada. Program připravuje tým učitelů pod vedením školní psycholožky, v týmu je dále učitelka biologie a školní preventistka. Program je uzpůsoben věku dětí a jeho cílem je navození duševní i tělesné pohody. V září jsme se například zaměřili na téma Odpočinek. Žáci si během dne vyzkoušeli mimo jiné například vedenou relaxaci, nácvik správného dýchání, arteterapeutické kreslení nebo mindfulness procházku. Na konci dne poté bylo společné zhodnocení. Jak jsme se od dětí i učitelů dověděli, den byl pro všechny zajímavý a velmi přínosný. V říjnu pokračujeme tématem Emoce a jejich zvládání.
Chceme, aby se wellbeingové dny staly nedílnou součástí života školy, stejně jako každodenní péče o její vnitřní klima. Jsme totiž přesvědčeni, že vyrovnaný jedinec, který zažívá celkovou pohodu může být úspěšný nejen ve studiu, ale i v budoucím povolání a osobním životě uzavírá Klára Daňková.
WELLBEING – zjednodušeně řečeno jde o osobní pohodu jedince; ta vychází ze stavu, ve kterém může v podporujícím a podnětném prostředí rozvíjet svůj fyzický, emocionální, sociální, duchovní a kognitivní (poznávací, myšlenkový) potencionál, což vede ke spokojenému životu.
MINDFULNESS (SOUSTŘEDĚNÍ NA TEĎ A TADY) – dovednost, kterou si lze osvojit a užívat ji. Znamená záměrné uvědomování si toho, co se teď děje uvnitř i kolem nás. Co vnímáme smysly, jak vnímáme své tělo, jaké nás napadají myšlenky, jaké prožíváme emoce – a to bez posuzování, hodnocení či očekávání.
ARTETERAPIE – zážitková malba, kreslení; zaměřuje se na celý proces tvorby, výtvarný projev je prostředkem sebevyjádření.