Doba k přečtení: 3 minuty
Prázdniny zase utekly jako voda, dva měsíce jsou skoro za námi a učitelé se vracejí ke své práci. Pro ně začíná školní rok již v srpnu, tzv. přípravný týden je takové mezičasí mezi prázdninovým režimem a vyučováním.
Co se v přípravném týdnu ve školách děje je tak trochu záhadou, laici a někteří rodiče se možná ptají, co tam učitelé dělají, když ve škole nejsou děti. Nicméně přípravný týden je příprava na výuku, na to, co 1.září a po něm přijde.
Jak se na něj připravit z pohledu učitelů, aby se vše stihlo a co se vlastně má v přípravném týdnu dělat a co nedělat?
Za prvé je potřeba počítat s tím, že se zase všechno nestihne a co vypadá na začátku jako dlouhých obvyklých pět dnů, se na konci ukáže opět jako nedostatečných a divíme se, jak je možné, že tak rychle uběhly, a že příští rok je potřeba k přípravnému týdnu minimálně jeden až dva dny přidat.
První pravidlo tedy zní: přípravný týden je vždycky kratší, než by měl být a přidávat další dny proto nemá smysl.
Za další je potřeba stanovit základní priority a využít zejména čas k tomu, že je celý sbor pohromadě v jeden čas na stejném místě. Vše, co mohou učitelé dělat samostatně, je potřeba přesunout mezi menší priority, anebo rovnou na později.
Hlavní by totiž mělo být společné sdílení, naladění na další rok společné práce, uvědomění a znovu připomenutí hlavních cílů a filosofie školy, co bude pro školu a její tým společné.
Druhým pravidlem proto je: využít společný čas, najít prostor k tomu, že sbor nebo jeho dílčí kolektivy, které spolu mají pracovat na jednom místě, ve stejných ročnících nebo na stejných předmětech se lépe pozná, sdílí stejné myšlenky a má mezi sebou dobré vztahy.
Věnujte proto prioritu tomu, že ve sboru je dobrá atmosféra. Před časem jsem zde psala o well-being pojetí ve školách, že je důležité sledovat, jak se děti ve škole cítí, v jakém prostředí se vzdělávají, že je důležitější sledovat, jak děti učíme, jakými metodami, s jakým přístupem než se „jen“ honit za známkami.
Podpořme proto učitele hned v přípravném týdnu v tom, že upřednostníme atmosféru, vzájemnou důvěru a klima před nařízeními, lejstry, kontrolou všeho a všude. Učitelé se ve škole a mezi ostatními kolegy musí cítit dobře. Vzájemné vztahy a klima na pracovišti, jak ostatně dokládají různé personální výzkumy, jsou pro úspěch týmu, v tomto případě škol a jejich žáků, klíčové. Jen dobře naladění učitelé mohou šířit pozitivní náladu i dále.
Prostředků a metod, jak pracovat na klimatu mezi zaměstnanci je mnoho. V naší škole jsme například zahájili přípravný týden workshopy s externími lektory na téma „Jak na zdravé vztahy s kolegy“, „Jak budovat pevné duševní zdraví“ nebo „Osvojení strategie práce se stresem“. Během týdne pak jeden celý den vždy věnujeme teambuildingovým aktivitám mimo školu a společnému večernímu programu.
Nemusí nutně jít o nákladné akce. Uspořádejte třeba turnaj ve vybíjené, vezměte kolegy na orientační běh do blízkého lesa, nechte je společně řešit kvízy, uspořádejte opékání buřtů, sjeďte blízkou řeku, naplánujte závod koloběžek, zorganizujte kuchařský kurz. Nebojte se různých, i na první pohled divočejších nápadů. Učitelé jsou většinou založením kreativní osoby a pokud zažijí společné chvíle dobré nálady, soutěžení, povzbuzování, spoléhání se jeden na druhého, lépe se poznají, přiblíží se jeden druhému. Pak se můžeme spolehnout, že v časech, kdy bude hůř, budou krizovější dny, budou nás honit termíny, budeme potřebovat od někoho pomoci, věřte, že lidé budou daleko vstřícnější pomoci někomu, s kým byli v jedné lodi nebo, kdo jim držel lano při lezení v lanovém centru. Bude se pak lépe hledat kolega na suplování nebo dozor v odpolední družině.
Další pravidlo proto zní na přípravný týden se snažte nahlížet kreativněji. Nemělo by jít jen o to, že se uklidí třídy, srovnají lavice, vyzdobí nástěnky. Zbavte se rutiny a učitele překvapte. Ředitel nebo nadšený zástupce může jít v čele. Nejen že je to v očích kolegů polidští, budou vnímáni jako členové týmu. Moderní pojetí personální práce je v úspěšných firmách založené na leadershipu, managementu s lidskou tváří.
Nezpochybňuji dílčí rutinní věci, které k přípravnému týdnu bezesporu patří, zcela jistě mají být součástí plánu na celý týden, dejme učitelům záchytné body, kdy a které konkrétní úkoly mají splnit. Představme je na začátku týdne, nechme na viditelném místě ve škole a termíny kontrolujme. Ono totiž každý zkušenější učitel ví, co potřebuje nutně připravit na první školní den, co na první týden, a co pak dořeší za provozu.
V každém případě by měl přípravný týden sloužit k naladění na celý školní rok. Jaký bude, záleží pak na nás. (Pomíjím záměrně možný vliv pandemie na průběh školního roku, protože věřím, že horší než ten loňský už být nemůže. Nesmíme to připustit, to je ale téma na jiný článek). Tak šťastný nový školní rok !